وزير المالية: إحنا في ظروف استثنائية وواقع لازم كلنا نشارك فيه

وزير المالية: إحنا في ظروف استثنائية وواقع لازم كلنا نشارك فيه

قال محمد معيط وزير المالية إن الدولة ألان تمر بظروف استثنائية بسبب الظروف الراهنة التي فرضت واقع أدى إلى خسارة كبيرة من الإيرادات في موازنة الدولة وهو ما جعل الحكومة تفرض بعض الرسوم لتنمية موارد الدولة رسوم الانترنت والبنزين،

مضيفا خلال مكالمة هاتفية له مع برنامج على مسئوليتي على قناة صدى البلد: أن مصر في أزمة تتطلب إنفاقات كثيرة في مجال الصحة رغم عدم وجود إيرادات ضريبية من عدد هائل من القطاعات مثل الطيران والسياحة.

وتابع وزير المالية ربنا عرفوه بالعقل الدولة بتطالبك أنك تبطل سلف وفي نفس الوقت بتطالب بزيادة معاشات ومرتبات، ولازم نكلم بعض بعقولنا مش بكلام بنردده دون تفكير”.

وأوضح: “نحن نتكلم بالمنطق والعقل، أنت عاوز تقلل عجزك وما تجيبش إيرادات، هتجيب منين؟ عندك قطاعات زى الطيران والسياحة كله زيرو، وده واقع لازم كلنا نشارك فيه لتخطي الأزمة”.

وأكد أن الزيادات في قانون تنمية الموارد كانت على أكل القطط والكلاب وعقود المدربين واللاعبين وبعض السلع في الأسواق الحرة، موضحا ان لجنة الموازنة بمجلس النواب رفعت بعض الرسوم عما اقترحته حكومة الدكتور مصطفي مدبولي رئيس مجلس الوزراء.

وقال وزير المالية عن تضرر كبير في قطاع السياحة قائلا: “النهاردة قطاع السياحة متضرر للغاية، كان بيشتغل فيه حوالي مليون شخص على الأقل وكانوا بيدفعوا للدولة تأمينات وضرائب ولما كان بيشتغل كان بيحول للدولة حصتها في الضرائب والتأمينات والإرباح وأنشطة شغالة عليها قيمة مضافة”، مضيفا: “كل ده ليس موجود ألان، وكل تذكرة طيران كانت بتتباع كان عليها ضريبة تضاف إلى خزانة الدولة، أما ألان لا يوجد تذاكر بتتباع ولا فيه رسوم مغادرة”.

وتابع وزير المالية متحدثا عن تفاصيل الأزمة قائلا: “النهاردة الكافيهات والمحلات اللي كانت بتشتغل وبتدفع قيمة مضافة محدش ألان شغال والمسارح والسينمات وده وده ده الواقع ولازم كلنا نبقى مشاركين فيه ودي ظروف استثنائية تمر بها مصر ولازم كلنا نشارك فيها”.

اترك تعليقاً